Arteterapia jest pojęciem niezwykle obszernym. Jest uznana za jedną z metod przeciwdziałania osamotnieniu jednostki i problemom osobowościowym, formą psychoterapii. Wykorzystywana jest w celach diagnostycznych, prewencyjnych i terapeutycznych. Hasło dla Arteterapii to dla zdrowia przez sztukę. Arteterapia ma na celu odwołanie do doznań odbiorcy za pomocą sztuki, zależnością między kreatywnością,biochemią i stanem psychicznym. Arterepaia pozwala poznać samego siebie, dokonać wglądu i spróbować odwołać się do głębokich emocji i przemyśleń. W arteterapi nie mówi się wprost o problemie jak to jest podczas psychoterapii natomiast mówi się o nim przez dzieło. Sztuka może być środkiem symbolicznej komunikacji. Mózg odpowiada na obrazy mentalne, tak jak na obrazy rzeczywiste.1
Arteterapie można podzielić na:

Arteterapię można określić jako czynną lub bierną. Czynna czyli malowanie, taniec, rzeźbienie i inne czynności i bierna czyli te wszystkie działania w którym mamy bierne (odbieranie) np: uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych.
Metody arteterapii :
- rysunek
- malarstwo
- grafika
- rzeźba
- muzykoterapia
- biblioterapia
- filmoterapia
- fototerapia
- teatroterapia
- choreoterapia
- hortiterapia
,, Sposób w jaki mózg i organizm człowieka reagują na zajęcia artystyczne, takie jak rysowanie czy malowanie, wyjaśnia dlaczego arteterapia może być skuteczna w pracy z różnymi grupami pacjentów. Badania naukowe skupiają się na związkach między emocjami i zdrowiem, stresem i chorobą oraz mózgiem i układem odpornościowym. Arteterapia zaś odkrywa nowe zastosowania obrazów i ekspresji artystycznej w leczeniu’’2
Zalety arteterapii:
- rozbudzenie zainteresowań
- wzrost samooceny
- wzrost sprawności manualnej
- rozwój kreatywności,twórczego myślenia
Czynniki leczące wg. B. Łozy:
- areterapia daje nadzieję, energię i aktywność
- sztuka tworzy warunki do zmienionego przeżywania rzeczywistości
- szereg aktywności arteterapeutycznych umożliwia przeżycie korektywnego doświadczenia
- sztuka posiada apriorii wysoką wartość społeczną3
Muzykoterapia dzieli się na trzy kategorię: muzykoterapia jako terapia aktywna, muzykoterapia wglądowa o celach reedukacyjnych oraz muzykoterapia wglądowa o celach rekonstrukcyjnych4
,, Muzykoterapia jako terapia aktywna zawiera w sobie dużo z tradycyjnie praktykowanej muzykoterapii, z celami osiąganymi głównie poprzez zastosowanie różnych aktywności terapeutycznych. W przypadku muzykoterapii wglądowej o celach reedukacyjnych, doświadczenie muzyczne traktowane jest jako narzędzie mające wywołać werbalizację, z przetwarzaniem werbalnym, które prowadzi do wglądu we wnętrze, co następnie może pomóc klientowi zmienić jego zachowanie. Przy muzykoterapii wglądowej o celach rekonstrukcyjnych, techniki muzykoterapeutyczne stosowane są do ujawniania nieświadomych treści, które są następnie przepracowywane w celu reorganizacji osobowości pacjenta’’ 5
Muzykoterapia to zaplanowane i kreatywne użycie muzyki dla osiągnięcia i utrzymania dobrostanu. Umożliwia komunikacje niewerbalną, stymuluje obie półkule mózgowe. Gra na instrumentach integruje zmysły.

Muzykoterapia dla dzieci – Warszawa
W ramach arteterapii dzieci uczą się wyrażać własne „ja” oraz uzewnętrzniać emocje za pomocą różnych form artystycznych, w tym także gry na instrumentach czy tańca. Z tego powodu muzykoterapia, na którą zapraszamy mieszkańców Warszawy i okolic to doskonały sposób dla najmłodszych na wyrażenie trudnych uczuć, zwiększenie samoświadomości, poprawę umiejętności społecznych oraz poradzenie sobie z traumami. Nasze zajęcia to nie tylko zabawa z dźwiękami, a prawdziwa uczta dla wyobraźni i zdrowego rozwoju dziecka, dlatego zapraszamy do zapisywania na nie przedszkolaków!
Dlaczego warto zapisać dziecko na muzykoterapię?
Muzyka od dziesięcioleci stanowi uniwersalne i skuteczne narzędzie służące do poprawy zdrowia psychicznego, emocjonalnego oraz społecznego, jak również rozwoju funkcji zachodzących w mózgu. Dzięki uczestnictwu w zajęciach z muzykoterapii organizowanym w Warszawie dzieci pozbywają się stresu, a także negatywnych emocji, w rezultacie czego czują się zrelaksowane. Swoboda służy natomiast kształceniu umiejętności twórczego myślenia, koncentracji, jak również długofalowo poprawia samopoczucie. Rozwiń naturalny potencjał drzemiący z Twoim dziecku i zapisz je na zajęcia prowadzone przez doświadczonego pedagoga oraz instruktora tańca!
Arteterapia Warszawa – dla dzieci z problemami emocjonalnymi
Prowadzimy zajęcia z arteterapii w Warszawie. Muzykoterapia dla dzieci z problemami emocjonalnymi i społecznymi może być niezwykle korzystna, ponieważ umożliwia wyrażanie emocji w sposób niewerbalny, co jest szczególnie ważne dla dzieci mających trudności z komunikacją werbalną. Poprzez muzykę dzieci mogą odkrywać swoje uczucia, co prowadzi do lepszego zrozumienia siebie i swoich emocji. Dodatkowo, uczestnictwo w muzykoterapii w Warszawie wspiera rozwój umiejętności społecznych, takich jak współpraca i komunikacja, co jest kluczowe dla dzieci z problemami w relacjach rówieśniczych.
Muzykoterapia w Warszawie to nie tylko forma terapii, ale także sposób na rozwijanie kreatywności i wyobraźni u dzieci. Dzięki różnorodnym aktywnościom muzycznym dzieci uczą się wyrażać siebie i radzić sobie z trudnymi emocjami. Zajęcia te pomagają również w budowaniu pewności siebie oraz poprawie koncentracji, co ma pozytywny wpływ na ogólny rozwój dziecka. Zapraszamy również na zajęcia TUS dla dzieci i wiele innych kreatywnych warsztatów.
Arteterapia dla dzieci – czy z takich zajęcia może skorzystać każde dziecko?
Arteterapia jest skierowana do każdego dziecka, niezależnie od jego umiejętności artystycznych czy poziomu rozwoju. Dzięki różnorodnym formom ekspresji artystycznej każde dziecko może znaleźć coś dla siebie, co pozwala mu na swobodne wyrażanie emocji i myśli. Arteterapia dla dzieci to nie tylko terapia, ale także sposób na odkrywanie własnych talentów i rozwijanie pasji.
Wyciszenie przez sztukę
Arteterapia może pomóc wyciszyć dziecko poprzez umożliwienie mu skupienia się na procesie twórczym, co odciąga uwagę od stresujących myśli i sytuacji. Tworzenie sztuki pozwala na relaksację i odprężenie, co jest szczególnie ważne dla dzieci narażonych na stres czy trudne emocje. Dzięki arteterapii dzieci uczą się technik radzenia sobie ze stresem, które mogą stosować również poza zajęciami.
Źródła :
- Kwartalnik ,, Terapia przez sztukę’’ Olga Hanford i Krzysztof Stachyra 2010 ,,Arterapia’’ Anna Piłka i Magdalena Sasin
- Cathy A. Malchiodi, ARTETERAPIA, 2014
- A.Korbut, ,,Arterapia i jej zastosowanie w obszarze educkacji ‘’Uniwersytet Opolski, 2016
- Barbara L. Wheeler, ,,Psychoterapeutyczna klasyfikacja praktyk muzykoterapeutycznych – kontinuum procedur MT-BC’’, University of Louisville
- Barbara L. Wheeler, ,,Psychoterapeutyczna klasyfikacja praktyk muzykoterapeutycznych – kontinuum procedur MT-BC’’, University of Louisville
- M. Radzińska, M.Kierył ; ,, Mobilna rekreacja muzyczna dedykowana osobom w starszym wieku’’ ; Warszawa 2019
- M. Radzińska, M.Kierył ; ,, Mobilna rekreacja muzyczna dedykowana osobom w starszym wieku’’ ; Warszawa 2019
- Por. M. Jałocha; ,,Taniec jako forma arteterapii’’