Dogoterapia | Co to i jakie korzyści daje dzieciom? 

To forma terapii, która wykorzystuje specjalnie szkolone psy do wspierania ludzi w różnych aspektach ich życia. Psy terapeutyczne są starannie wyselekcjonowane i szkolone, aby reagować na potrzeby osób z różnymi schorzeniami i problemami, w tym dzieci z zaburzeniami rozwoju, niepełnosprawnościami fizycznymi, autyzmem czy problemami emocjonalnymi.  

Dogoterapia może odbywać się w różnorodnych miejscach, takich jak szkoły i przedszkola, szpitale, domy opieki, a także w prywatnych domach. Zastanawiasz się, w jakich przypadkach warto ją rozważyć? Nie wiesz, jakie korzyści płyną z regularnej dogoterapii? Ten artykuł dostarczy Ci mnóstwo interesujących informacji! 

Jak przebiega sesja dogoterapii? 

Podczas sesji terapeuta współpracuje z psem, aby osiągnąć określone cele. Sesje są zazwyczaj dostosowywane do indywidualnych potrzeb dziecka i mogą obejmować różne aktywności, takie jak głaskanie psa, wspólne zabawy, wykonywanie poleceń czy nauka nowych umiejętności. Ważnym elementem terapii jest budowanie więzi między dzieckiem a psem, co pomaga w rozwijaniu empatii, zaufania i komunikacji. Terapeuci często stosują techniki behawioralne, aby wspierać postępy dziecka w konkretnych obszarach. 

Korzyści emocjonalne i psychiczne 

Jedną z najważniejszych korzyści dogoterapii jest wsparcie emocjonalne, jakie dzieci otrzymują od psów. Kontakt z przyjaznym czworonogiem może znacząco redukować poziom stresu i lęku, co jest szczególnie istotne dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i lękowymi. Obecność psa działa kojąco, a jego bezwarunkowa akceptacja i miłość pomagają dzieciom czuć się bezpieczniej i bardziej pewnie. Maluchy uczą się również rozpoznawania i regulacji swoich emocji, a to ma pozytywny wpływ na ich rozwój psychiczny. 

Wspieranie rozwoju fizycznego i motorycznego 

Dogoterapia ma również istotny wpływ na rozwój fizyczny i motoryczny dzieci. Wspólne aktywności z psem, takie jak bieganie, rzucanie piłki czy naśladowanie ruchów, pomagają w poprawie koordynacji ruchowej, równowagi oraz sprawności fizycznej. Dzieci z niepełnosprawnościami ruchowymi często mogą dzięki dogoterapii zwiększyć swoją mobilność i zyskać większą pewność siebie w wykonywaniu codziennych czynności. Regularne ćwiczenia z psem wspomagają także kondycję fizyczną i zdrowie ogólne. 

Wzmacnianie umiejętności społecznych i komunikacyjnych 

Interakcje z psem terapeutycznym są także doskonałą okazją do rozwijania umiejętności społecznych i komunikacyjnych. Dzieci uczą się, jak nawiązywać i utrzymywać relacje, jak wyrażać swoje potrzeby oraz jak współpracować z innymi. Psy terapeutyczne mogą również pomóc w przełamywaniu barier komunikacyjnych u dzieci z autyzmem lub innymi zaburzeniami rozwojowymi, ponieważ kontakt z psem jest mniej wymagający i o wiele bardziej intuicyjny niż interakcje z ludźmi. Dzieci stają się bardziej otwarte na nawiązywanie kontaktów, co pozytywnie wpływa na ich funkcjonowanie w grupie. 

Kiedy warto rozważyć dogoterapię? 

Dogoterapię warto rozważyć w wielu sytuacjach, zwłaszcza gdy inne formy terapii nie przynoszą oczekiwanych rezultatów lub gdy dziecko potrzebuje dodatkowego wsparcia. Jest szczególnie zalecana dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, autyzmem, ADHD, lękami, depresją, a także dla dzieci z niepełnosprawnościami fizycznymi i motorycznymi. Terapia z psami może być także skuteczna w przypadku dzieci, które przeżyły traumę, mają trudności w nauce lub problemy z nawiązywaniem relacji społecznych. Ważne jest, aby dogoterapia była prowadzona przez wykwalifikowanych specjalistów i dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka – wtedy możliwe jest osiągnięcie najlepszych efektów terapeutycznych. 

Dogoterapia i felinoterapia (zajęcia z kotami) dla dzieci w wieku przedszkolnym wchodzi w skład oferty Wytrenowanych. Zajęcia grupowe trwają 30 min i odbywają się raz w tygodniu. Zachęcamy do kontaktu — chętnie odpowiemy na wszystkie pytania dotyczące sesji i wspólnie znajdziemy dogodny termin. Można się z nami skontaktować zarówno za pośrednictwem formularza na stronie, jak i telefonicznie oraz mailowo.